Moet ik koud nieuwe klanten gaan bellen of mijn eigen LinkedIn netwerk beter inschakelen? Dat was de vraag die onlangs aan de orde was in een coachingsgesprek dat ik voerde met mijn eigen (business)coach Elsbeth. Ik had mijn huiswerk niet gedaan en dat is eigenlijk niks voor mij. Elsbeth zegt: “Als je blijft doen wat je altijd doet, welke resultaten verwacht je dan? Je bent altijd zelf in de lead om dat te creëren wat je wilt en uiteindelijk liegen de resultaten nooit. Om je talent optimaal te kunnen benutten, heb je, zeker als ondernemer, de oncomfortabele acties te nemen die niet direct bij je talent passen”. Is dat inderdaad het beste? En ook voor mij? Het leek me interessant de discussie aan te gaan met mijn coach over “veranderen”. En die discussie te delen omdat ie volgens Elsbeth en mij best interessant is. Wat geloven we eigenlijk over veranderen?

Waarom heb ik mijn huiswerk niet gedaan. Omdat ik er tegenop zag. Ik moet onwillekeurig denken aan een koude douche die voor me klaarstaat… Ongetwijfeld heel verfrissend en vast goed voor de bloedsomloop…

Ik heb een nieuwe doelgroep in gedachten voor mijn coaching en dat moet voor mij een aanleiding zijn om nieuw gedrag te gaan vertonen, stelt Elsbeth. Blijf ik in mijn comfortzone zitten, dan komt deze doelgroep vast niet vanzelf op me af. Als ik constateer dat ik weer geen koude telefoontjes heb gepleegd, zegt ze dat ik het kennelijk belangrijker vind hoe degene die ik bel over mij denkt, dan mijn succes. Anders zou ik wel bellen…. Elsbeth en ik hebben een open connectie… Alles mag gezegd worden. Haar directheid is fijn. Ze vervolgt: “Je moet komen vanuit de houding van een krachtige leider. En bellen… Tot er wordt opgenomen. Wat hij of zij over je denkt, mag ie zelf beslissen. Als jij oprecht van mens tot mens belt vanuit een houding dat je veel toegevoegde waarde hebt…”. Ik hoor wat ze zegt, en twijfel niet aan die toegevoegde waarde, maar voel weerzin tegen dat koude bellen. “Jouw brein houdt je op die manier op je plaats”, zegt Elsbeth. En ze vraagt hoe belangrijk ik het resultaat nou écht vind.

My way

Voor mij is haar coaching inspirerend. Sinds ik met Elsbeth werk ben ik veel volwassener in mijn eigen commerciële rol gaan staan. Ik besteed er regelmatiger tijd aan en doe dat ook planmatig. In plaats van veel verschillende plannen te bedenken wat mijn Strategische denktalenten het allerliefste doen, zet ik nu mijn executieve doe-talenten (Prestatiegerichtheid en Focus) vaker aan. Anderzijds benaderen Elsbeth en ik zaken heel verschillend. In mijn talenten top 10 staat Relatiegerichtheid op #2. Ik heb geen talent zoals WOO (Winning Others Over) in mijn top 10. Iemand met WOO heeft er plezier in zoveel mogelijk nieuwe mensen snel te leren kennen. Zodra er een gevoel ontstaat dat je elkaar wel mag, dan is dit talent tevreden gesteld. WOO is handig op recepties of als je bijvoorbeeld nieuwe mensen wilt leren kennen op een nieuw schoolplein.

Als je kijkt naar deze configuratie van talenten, is het koude bellen de WOO aanpak. Iemand met Relatiegerichtheid houdt er juist van met mensen die hij (ten minste al een beetje) kent te praten over interessante en liefst wat diepere, zelfs kwetsbare thema’s. Als coach is dit mijn belangrijkste talent. Samen met Strategisch op #1 (scenario-denken) en Prestatiegerichtheid op #3 tekent mij dat als coach. Het zoeken van mensen in mijn netwerk op LinkedIn – eventueel met behulp van Salesnagivator of met behulp van bureaus die wél graag koud bellen of mailen – is voor mij vanuit talenten geredeneerd een veel betere aanpak. De talenten die je hebt beter inzetten voelt logischerwijs beter voor een talentcoach dan dingen doen die niet bij je passen. Ook biologisch gezien komt er een druppeltje Dopamine vrij in de hersenen als je jouw talenten inzet. Mijn talentcoaching komt erop neer dan je klanten niet moet willen veranderen! Ze bewust maken van hun talenten en dat verder ontwikkelen geeft exponentiële resultaten.

Resultaat creëren

Elsbeth: “Veranderen is wat mij betreft ook niet aan de orde. Want dat is feitelijk meer van hetzelfde met een ander jasje. Je wilt transformeren op zo’n manier dat je daadwerkelijk het resultaat creëert dat je voor ogen hebt. Dat is waar het in Straight-Line coaching om gaat. Resultaat door jezelf te creëren als degene die je moet zijn en de kernacties te doen. We komen tot de kern waarom mensen geen succes behalen en indien iemand bereid is dit aan te pakken, is resultaat het gevolg. Zowel zakelijk als persoonlijk. Dat klinkt simpel en is niet makkelijk”.

Ze vervolgt: “Dat wil overigens niet zeggen dat de andere programma’s beter of slechter zijn. Dat is niet relevant. Waar het om draait is dat de basis van succes gelegen is in een dieper gelegen doel. Deze sluit vaak aan bij je talenten EN dit impliceert geen automatisch succes. Zeer succesvolle ondernemers hebben talent om op een ogenschijnlijk eenvoudige wijze een succesvol bedrijf neer te zetten EN er is altijd iets aan de andere kant van het spectrum, dat waar niet perse hun talent ligt, waarin zij uitdagingen ondervinden. Zodra zij bereid zijn daar aan te werken, heeft dit een positieve uitwerking op hun business en persoonlijke leven, waardoor zij nog beter in staat zijn hun talent in te zetten en door te ontwikkelen”.

Een voorbeeld: “Je kunt talent hebben om goed te kunnen schaatsen. En dit maakt je nog geen Sven Kramer. Exact de reden waarom je als ondernemer ook een business coach wilt inschakelen. Wat dat betreft sluit het mooi aan. Je talenten duidelijker krijgen is zeer waardevol. Daar heb je vervolgens wat mee te doen. Anders blijft het bij informatie verkrijgen. Als je daarna besluit er een krachtig, goed renderend bedrijf mee of omheen te bouwen, wil je resultaat voorop stellen. En dat betekent dan ook de oncomfortabele actie aangaan”.

Strategieën die bij mij passen

De kern ligt volgens mij (Xander) in de vraag wat je wilt aanpakken… Als iemand zich niet wil inzetten, dan hoeft ie ook geen resultaat te verwachten. Als iemand zich niet kan inzetten, bijvoorbeeld omdat hij of zij met een beperkende overtuiging zit, is het geweldig om die overtuiging te kunnen wegnemen. Zeker als het daarna wél lukt. Nieuwe dingen uitproberen buiten de comfortzone, daar is niks mis mee. Al deze dingen heb ik ook gedaan. Maar ik zie talenten als strategieën die bij mij passen. En waarom zou ik een strategie kiezen om mijn doel te behalen waarin ik me anders moet gedragen dan wat ik zelf plezierig vind? Is dat trouw zijn aan jezelf. Is dat authentiek zijn? Ik geloof dat je mensen niet moet veranderen maar moet helpen ontwikkelen op de manier die het beste bij ze past. Nu nog mijn eigen resultaat halen!

Wat is voor jou de manier om jezelf te ontwikkelen? Hoe behaal jij jouw doelen? Welke coaching zou het beste bij jou passen? Leuk als je reageert…

 

Gratis e-book over jouw talenten

Laat je e-mailadres achter en krijg het gratis e-book over al jouw 34 talenten. En regelmatig een nieuwsbrief over Talent als kracht.

Dank je wel. Je e-book komt er aan.

Pin It on Pinterest

Share This