Zelfmarketing is essentieel voor iedere ZZP-er en voor alle mensen die op zoek zijn naar een volgende baan of opdracht. Door te voldoen aan de eisen, kwalificeer je je mogelijk voor een kennismakingsgesprek. Maar je bent vast niet de enige. Weet jij de beslisser in het hart te raken als je de vraag krijgt: Waarom zouden wij voor jou moeten kiezen? Veel professionals vinden die vraag lastig te beantwoorden. Omdat ze zich ook niet bewust zijn van hun specifieke talenten. Talentalskracht wil jou inspireren met deze serie blogs over talenten en wat je daarmee kunt.

Hoe onderscheidt iemand zich met het talent: Developer/ Aanmoediging

Als je het zeker wilt weten, informeer dan vandaag nog naar onze nieuwe dienst: Persoonlijke Power Pitch. De kans dat je dit specifieke talent in jouw top 5 hebt is relatief klein. Ongeveer één op de zeven mensen (15%) heeft het. Het is een talent dat valt in de categorie van de Relatiegerichte talenten en in mijn top 10 komt dit talent niet voor. In onze folder staat bij Aanmoediging: “Ziet en cultiveert potentieel in anderen. Ziet elke verbetering en geniet daarvan”.

Als Montessori-leerling moet ik dan denken aan Dr. Maria Montessori wiens ideeën over onderwijs mij tot de dag van vandaag aanspreken. De nadruk op de ‘ervaring’ in het leren bijvoorbeeld en de nadruk op het zelfstandige zich ontplooiende kind dat zo min mogelijk begeleiding nodig heeft. Als talentcoach leer ik elke dag weer hoezeer mensen van elkaar verschillen in hun voorkeuren, capaciteiten en manieren om iets te leren. Teveel eenvormigheid in de manier waarop kennis wordt aangeboden, doet die pluriformiteit van de leerlingen (inclusief hun talenten) in mijn ogen tekort.

Een paar aanwijzingen dat jij dit talent hebt:

  • Je hebt heel veel geduld met mensen die nog niet zo goed zijn in een bepaalde vaardigheid of met bepaalde kennis;
  • Waar anderen zich al gauw gefrustreerd zouden voelen over de vaak trage vooruitgang, geeft het jou juist energie;
  • Als je ooit een kind hebt leren fietsen dan weet je direct of je dit talent bezit of niet;
  • Je bent in staat om de kleinste vorderingen te signaleren om de leerling daar weer mee aan te moedigen. Een cheerleader…

Waar moet je voor oppassen met dit talent?

Het zien van potentieel in andere mensen is natuurlijk geweldig om te kunnen. En het helpen ontwikkelen daarvan is al even mooi. “Oppassen” lijkt dan ook een overdreven woord. Maar is het dat ook? Een van de lastige dingen bij het zien van potentieel in anderen is dat dit vaak grote gevolgen heeft. Het kind dat wordt bekrachtigd in het “goed zijn in iets”, wat het ook is, zal geneigd zijn dat gedrag te herhalen. Voor je het weet definieert het kind zich als een goede toneelspeler of sportman.

Heeft het kind eenmaal gekozen en helpt de leerkracht dit verder te ontwikkelen, dan is een proces in gang gezet dat lastig te stoppen is. Kan de leerkracht nog terug? Toegeven dat de ontwikkeling achterbleef. Dat zal dan toch voelen als falen. Dat hij of zij het gewoon verkeerd heeft ingeschat. Kortom: zelfreflectie en een behoorlijke integriteit zijn nodig. En ook dit talent moet worden geoefend en ontwikkeld in een veilige omgeving waarin fouten gemaakt kunnen worden tot het loepzuiver is. Geen gemakkelijke opgave in een wereld waarin ouders zich steeds meer als consument opstellen en kwaliteit eisen.

Een gouden tip voor het ontwikkelen van dit talent is…?

De sleutel naar de ontwikkeling van iemands talent is niet zozeer de bijdrage die de Aanmoediger daarbij geeft. Hoe helpend die bijdrage ook mogen zijn, wat centraal staat bij de vraag of de ontwikkeling doorzet is het talent van degene die ontwikkeld wordt. Veel leerkrachten maar ook bijvoorbeeld beroepscoaches die zich dat nog niet realiseren, raken gefrustreerd als ze iemand met steeds meer inzet helpen die het toch niet echt heeft. Het ego moet eraan wennen dat de bijdrage nooit kan zijn dat een fantastische leraar iemand zonder talent ver kan brengen. Wie het talent echt centraal zet, dat talent eerst goed meet en dan pas aan de slag gaat om het te helpen ontwikkelen, komt veel verder. Zoals mijn vriendje Derk altijd zei:”Je hebt het, of je hebt het niet”. Hij had deels gelijk. Aan niet-ontwikkeld talent heb je weinig.

Vind je dit talent interessant…?

Wil je al jouw talenten leren kennen en ‘verkopen’? Schrijf je dan hier in voor mijn blog. Je krijgt dan direct een korte beschrijving van alle talenten toegestuurd en abonneert je ook op de reeks: Heb jij dit talent?

Ik heb ook een speciaal meer persoonlijk aanbod voor jou….

[email_link

Gratis e-book over jouw talenten

Laat je e-mailadres achter en krijg het gratis e-book over al jouw 34 talenten. En regelmatig een nieuwsbrief over Talent als kracht.

Dank je wel. Je e-book komt er aan.

Pin It on Pinterest

Share This