Wie “talentcoaching” bij Google intypt, ziet dat er meer dan 80.000 “talentcoaching” bronnen naar boven komen. We mogen gerust spreken van een hype. Veel bronnen gebruiken het begrip “talent” totaal verkeerd; laat staan dat ze een beeld hebben bij wat een effectieve talentcoaching kan zijn. Consumenten en bedrijven worden daardoor misleid en betalen vele miljoenen Euro’s voor iets wat niet oplevert wat je van echte talentcoaching mag verwachten. Ik zou daarom graag zien dat “talentcoaching” een beschermd begrip wordt dat je niet zomaar mag claimen. Ben benieuwd wat beroepsvereniging NOBCO daarvan vindt. 

Een logische vraag is dan: Wat zou wél talentcoaching zijn? 

In mijn ogen staan hieronder de belangrijkste elementen maar ik sluit niet uit dat ik onvolledig ben:

  1. Je definieert talent op een transparante wijze zodat de klant een eerlijk beeld heeft van het effect dat hij of zij van de coaching op basis van “talenten” mag verwachten;
  2. Je werkt met een test die daadwerkelijk “talent” meet en geen andere (al dan niet relevante) persoonlijkheids-eigenschappen. Je gebruikt hierbij in principe alle relevante talenten van je klanten en niet slechts een deel!;
  3. Je hebt als coach een of meer actuele certificaties van instituten die voldoende gezag hebben in dit veld zoals Gallup. Dit bewijst dat je voldoende geld en tijd investeert en kennis en ervaring hebt opgedaan die je bijhoudt. En waarschijnlijk dat je methodisch werkt.

Definitie

Waarom is die definitie nou belangrijk? In de volksmond heeft iemand gewoon talent als ie iets goed kan zoals voetballen, koken, muziek kan maken of het woord voeren in een debat…?

Maar wij zouden als professionals toch iets moeten toevoegen aan het leven van de klant. Bij coaching wil je ontwikkeling bereiken. Hoe kan die goede voetballer nog veel beter worden? Een talent bij Gallup is helder gedefinieerd. Je weet dat de Gallup talenten op basis van 2 miljoen interviews zijn ontdekt. Ze komen niet uit een (semi) psychologisch of bedrijfskundig model voort, maar uit een analyse van gedachten, gevoelens en gedrag van (succesvolle) mensen. Je weet dat iemand die zijn talenten kent, een zes keer grotere kans heeft om bevlogen te zijn in zijn of haar werk. Dat wie zijn talenten kent al gauw 8% productiever wordt en in teams circa 12%. Dat zijn concrete en door onderzoek gefundeerde getallen. Meer dan 95% van alle Fortune 500 bedrijven werkt daarom met Gallup!

Het uitgaan van de top 5 van de klant en het niet vertellen over de talenten 6-10 die ook relevant zijn, vind ik persoonlijk echt heel slecht. Dan laat je de helft van iemands groeipotentie buiten beschouwing. 

Test

Helaas gebruikt 95% van alle talentcoaches geen goed onderzochte talenten maar competenties of andere uit persoonlijkheidstesten gehaalde begrippen die niets zeggen over de vraag of ze ook ontwikkelbaar zijn. De meeste persoonlijkheidseigenschappen staan min of meer vast. Bewustzijn ervan is misschien nuttig, maar levert verder weinig op. Als je niet uitkijkt zet je iemand juist vast. Van echte talenten is bekend dat ze sneller, gemakkelijker kunnen worden ontwikkeld en tot exponentiele groei kunnen leiden als ze dominant zijn (top 10). Die groeipotentie geeft het zijn unieke waarde. De Gallup test (StrengthsFinder®) wordt niet voor niets gebruikt. Het is een objectieve meting die van toegevoegde waarde is in coaching omdat de meeste mensen hun eigen talenten niet goed/helder kunnen zien. Tot slot ken ik coaches die wel de goede test gebruiken maar om financiele of andere redenen de top 5 test gebruiken. Dat is namelijk ook € 70 goedkoper. Voor sommige doeleinden is de top 5 een prima startpunt (bijv. kijken of de klant de talentenaanpak waardeert en nuttig kan gebruiken). Maar het uitgaan van de top 5 van de klant en het niet vertellen over de talenten 6-10 die ook relevant zijn, vind ik persoonlijk echt heel slecht. Dan laat je de helft van iemands groeipotentie buiten beschouwing.

Die groeipotentie geeft het zijn unieke waarde.

Actuele certificatie

Eigenlijk ken ik als talentcoach maar een paar instituten die op basis van de StrengthsFinder talenten een coachingsopleiding geven. De opleiding van Gallup is de bekendste maar ook Strengths Strategy INC levert zo’n opleiding. Zelf heb ik beide certificaties en ben ik bezig met de derde. Het is belangrijk om in dit jonge vak veel kennis en ervaring uit te wisselen; vooral in het belang van je klanten. Methodisch werken vind ik ook belangrijk. Het terugkoppelen van het Sterke punten rapport van Gallup kost minimaal één en eigenlijk twee uur. Na het terugkoppelen is het belangrijk dat de klant een doel stelt dat hij of zij met de coaching wil bereiken. Dat soort zaken. Dan kun je altijd kunt uitleggen wat je waarom hebt gedaan…

Hype

Dat het coachingsvak verder een grote verscheidenheid aan invalshoeken, technieken, modellen en niveaus van coaches herbergt, vind ik prima. Maar waar ik moeite mee hebt is dat je adverteert met het begrip “talent” terwijl de klant de toegevoegde waarde daarvan niet ontvangt. De hype van talenten is darmee een zegen en een groot risico… Ik hoop bij te dragen aan goede beslissingen van klanten en collega coaches. Er is ruimte in Nederland voor veel meer serieuze talentcoaches!

 

 

 

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

Gratis e-book over jouw talenten

Laat je e-mailadres achter en krijg het gratis e-book over al jouw 34 talenten. En regelmatig een nieuwsbrief over Talent als kracht.

Dank je wel. Je e-book komt er aan.

Pin It on Pinterest

Share This